INSPIRASJONSSIDEN TIL BOBILTUREN

Bobilturen.no

Tips oss

+47 907 66 643

Skal du kjøpe bobil i (v)år?

Blant Covid-komplikasjonene er leveranseproblemer på deler. Det begrenser blant annet produksjonen av bobiler. Hva skjer i Norge, kan vi kjøpe bobil i år?

av | feb 11, 2022

På bildet over salgssjef Jan Fløtten hos Kroken i Oslo.

Bobilturen.no har tatt en ringerunde til fem Norske bobilforhandlere og stilt to spørsmål: 

1: Har de bobiler til salgs nå, og hva er deres beste råd til årets bobilkjøpere? 

2: Hvilken type bil, som i bybobil, halvintegrert eller helintegrert, er mest populære hos dem?

Fasit er ja. Det er fortsatt biler på lager, men dette blir et merkelig år. Forhandlerne redaksjonen snakket med er samstemt: Mangel på chassis til å bygge på, gjør at den ene produsenten etter den andre stenger ned for produksjon, eller må redusere produksjonen sin. Deleproblematikken gjør at Norske forhandlere sliter med å få levert bilene fra produsentene, så det kommer langt færre nyheter til Norge enn det som er bestilt.

Til høyre daglig leder i Abobil, Tor Alvern, sammen med en av butikkens selgere, for to år siden.

Daglig leder i Abobil i Bryne, Tor Alvern, sier det slik: – Vær kjapp. Hvis du tenker at det ville vært kjekt med bobil, eller ny bobil i år, så ikke vent. Trenger du bilen i juni, fordi du skal på ferie i juli, så kjøp nå.

Sola Bobil: Fortsatt mulig å velge

–  For oss er det gull verdt å fortsatt kunne tilby biler fra 2021. Leveransen av 2022-modellene er forsinket, men vi har fortsatt biler på lager, svarer Kjartan Slettebø.

Han er ansvarlig for salgsavdelingen hos Sola Bobil, blant landets største. Firmaet har et godt utvalg av bybobiler, med Citroën chassis, på lager.

– Men vi vet at når sesongen starter, og vi skal selge 230 biler, som vi pleier å gjøre og jeg per dags dato bare har 60 biler på lager, da tar det ikke lang tid før de er solgt. 

Fjoråret gikk bedre enn de fryktet, men bilene kom forsinket.

– I går hentet jeg de siste 2021 modellene på havnen i Tananger. Det bekrefter hvordan alt er forsinket. Mitt råd til alle som skal kjøpe bobil i år, er å kjøpe bil fra lager. Å bestille bil som skal produseres nå, blir som å spille Yatzy på hyttetur. Du aner ikke når du får bilen, sier Slettebø.

Selskapet er importør og forhandler av Pössl, og har fortsatt flest biler innen dette merket på lager. Også innen Eura-mobil har Sola Bobil hele rangen på lager, men ingen vet hvor lenge det vil vare …

For mange er drømmen bobilturer og det frie bobillivet, ingen tvil om det.

Kundene har lært

Caranord Bodø har biler på lager og har også fått inn bobiler i år. Men som så mange andre forhandlere har heller ikke de fått så mange biler som bestilt, fordi Fiat ikke klarer å levere nok chassiser. Anbefalingen er, som hos alle de andre vi har snakket med, å være tidlig ute.

 – Vi er heldige og får inn en del. Jeg har snakket med andre, og vet om forhandlere i nærheten av oss, som sliter. Så venter du til sommeren, risikerer du at det er få bobiler å velge blant. Vi selger biler som ikke er kommet på tunet enda, fordi kundene vil være sikre på å få bil, svarer Espen Teksnes, daglig leder hos Caranord Bodø. 

Han har langt flere utstillingsbiler som er kundesolgt, enn det som er normalt. Samtidig har han hatt flere kunder som ønsket å få bil nå, hvor han ikke klarer å få inn bilene i år.

– Vi selger også bobiler med Mercedes chassis, så vi får inn 2022 modeller og biler som er i produksjon nå. Jeg skulle bare hatt så mange flere. 

– Så hva er anbefalingen din? 

– Skal du handle bobil i år, bør du være tidlig ute. Du kan ikke komme i mai og velge og vrake mellom hvilken bil du vil ha. Det opplever jeg at kundene har forståelse for og har lært.

Caranord Bodø selger best halvintegrerte bobiler til en til halvannen million kroner. Det er også disse bilene, selve bestselgerne, det er færrest å velge blant.

Ikke tomt, men ikke vent

Salgssjef Jan Fløtten hos Kroken i Oslo avslutter med en anbefaling.

Hos Kroken i Oslo på Kløfta, er det ikke tomt for bobiler og vogner på lager, men det er mindre å velge mellom enn vanligvis.

– Kroken har ni butikker med nye og brukte biler i Norge. Så, høres dette kanskje ut som et salgstriks, men det er sant: Hvis du venter for lenge, blir utvalget mindre og mindre. Det har med den vanskelige leveringssituasjonen på nye biler fra fabrikk å gjøre. Det er mange som ser etter bobiler nå. Folk tenker norgesferie også i år, forteller Jan for Kroken Oslo, hvor de også i år startet med å skrive mange kontrakter med førstegangs kjøpere.

– Vi solgte to – tre enheter den første uka i år, og dette ser ut til å fortsette. Det er færre kunder nå enn midtsommers, men de som kommer er oppriktig interessert, sier salgssjef Jan Fløtten hos Kroken i Oslo. 

Kroken  Oslo på Kløfta, selger alle typer bobiler i prisklassen fra 350.000 til 4 mill. Mange førstegangskjøpere velger gjerne en rimeligere start, gjerne under 500 000. Eksisterende bobil eiere bytter gjerne til høyere prisklasse. 

Jan avslutter med å påpeke at er du ute etter bobil, så er etterspørselen større en tilgangen i år. Finner du en som passer ditt behov, så er det bare å slå til.

Blant de største

Staben hos Abobil på Bryne har fortsatt biler på lager, men heller ikke de får inn så mange som ønsket i år.

Aboil i Bryne har økt markedsandelen de siste årene og får levert nye bobiler, men heller ikke de får levert alle bilene de har hatt i bestilling.

– Det har vært to vanskelige år, først med underleverandører som har vært koronastengt og har lagt ned produksjonen. Så knyttet til en kinesisk fabrikk som brant ned. Det gav full stans fordi produsenter ikke får delene som får motoren til å svive. Det er fulle ordrebøker, men produsentene har ikke biler å montere bobil på, beskriver daglig leder i Abobil, Tor Alvern.

Mange er i praksis utsolgt på bilene de har hatt størst salg på.

Abobils utstilling veed åpningen av den nye butikken, for to år siden. Foto: Bobilturen.no-redaksjonen.

– Samtidig har vi sett utviklingen lenge. Fiat har fått bestillinger på 70 000 bobil-chassis i 2022, men på grunn av korona klarer de maks å levere 45 000. Det er et betydelig gap. Et stort marked som det tyske får nok minst problemer, mens små markeder, som de norske, nok vil merke dette best. Vi bestilte biler tidlig og kom tidlig i køen. Så vi har nok mindre belastning enn mange andre og derfor klarer vi fortsatt å levere akseptabelt med biler. 

– Så hva er anbefalingen din?

– Vær kjapt ute. Hvis du tenker at det ville vært kjekt med bobil, eller å bytte til en annen bobil i år, så ikke vent. Trenger du bilen i juni, fordi du skal på tur i juli, så kjøp nå. Du betaler ikke før du får bilen uansett, svarer erfarne Tor Alvern.

Den desidert størst bobiltypen hos dem er fortsatt delintegrert, som i Europa forøvrig. Hos Abobil selges helintegrert og bybobil nesten likt, mens alkovebil som ny bobil nesten er vekk. 

Det blir nok norgesferie på mange også i år. Dette arkivbildet er fra Bergenshallen, fra den første korona-sommeren.

Tilgangen kan bli tøff

Namsen Auto Grong er en del av Tellus, som er blitt en stor kjede.

– Vi er heldige og har fortsatt tilgang til mange biler i systemet vårt. Men tilgangen til nybiler er tøffere enn før, så jeg vil avgjort anbefale de som har tenkt å kjøpe bobil i år til å være tidligere ute enn det som er vanlig. Tilgangen til nye biler utover sesongen kan bli tøff og utfordrende, svarer Geir Arne Opdahl, som er selger på avdelingen i Grong. 

Namsen Auto har fortsatt masse biler på lager og noe for enhver smak. 

– Men det beste utvalget har vi nå, og når majoriteten av nybiler kommer er helt ute i det blå. Så min anbefaling til kundene er å hive seg rundt og ta avgjørelser nå, sier mannen som har solgt riktig mange bobiler i sitt liv. 

Namsen Auto Grong representerer Hymer merkene, og selger litt av alt mulig. 

Send tips til Bobilturen.no

Bobilturen.no tar imot tips, kontakt oss gjerne!

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Andre innlegg

Legg gjerne bobilturen til Jæren

Legg gjerne bobilturen til Jæren

Der er det også bobilparkering ved strand, i bysentrum og i havner. Området Jæren går fra Boknafjorden i nord til Dalane i sør, i Rogaland fylke. Jæren forbindes nok i første omgang med de ubeskrivelig vakre sandstrendene og sitt flate, fruktbare jordbrukslandskap. I...

Gasstest – en rimelig investering

Gasstest – en rimelig investering

Gassdrevne kjøleskap har en flammevakt. Hvis flammen i kjøleskapet slukker, skal automatikken knyttet til flammevakten stenge gasstilførselen. Men ingenting varer evig, og det hender at innretningene slutter å fungere. Om gassflammen til kjøleskapet blåser ut mens du...

Gode råd og fin stemning!

Gode råd og fin stemning!

Vertene Statens vegvesen, KNA og Norsk Bobilforening region Sør bød på informasjon, kaffe og vafler og en mulighet for å teste egne evner i presisjonskjøring med bobil. Tiltaket ble godt tatt imot, og de aller fleste kom kjørene i bobilen sin. Kristian Østrådt og...