Gasstest – en rimelig investering

Du vet hva varmeanlegget, kjøleskapet og koketoppene i bobilen har til felles? Riktig, de går på gass. Vet du også hvorfor gassanlegget i bobilen bør testes?

av | mai 26, 2022

Gassdrevne kjøleskap har en flammevakt. Hvis flammen i kjøleskapet slukker, skal automatikken knyttet til flammevakten stenge gasstilførselen. Men ingenting varer evig, og det hender at innretningene slutter å fungere.

Om gassflammen til kjøleskapet blåser ut mens du kjører langs landeveien, for eksempel på grunn av en passerende bil eller kraftig vind, og flammevakten ikke fungerer, vil gassen stå og mate på. Hvis du da forsøker å starte kjøleskapet igjen når du har kommet frem, starter du en brann på baksiden av kjøleskapet. Hva da?

Leif Tore Mauritzen og Tommy Kulleseid fra Jæren Caravanservice på Stavanger Trafikkstasjon.

Det står om liv

– Det er livsfarlig når disse innretningene ikke fungerer, beskriver Leif Tore Mauritzen fra Jæren Caravanservice.

Redaksjonen i Bobilturen.no møtte ham da han deltok på et medlemsarrangement for Norsk Bobilforening region Sør, for å fortelle om blant annet gassanlegg og sikkerhet i bobil. Det treffet kan du lese om her.

Jæren Caravanservice er et merkeuavhengig verksted godkjent for blant annet reklamasjonsjobber på de fleste kjente merkevarer som finnes i bobiler og campingvogner, som Alde, Truma, Thetford osv. De utfører også gasstester i bobil. Bak beskrivelsene hans ligger årelang erfaring.

Leif Tore Mauritzen fra Jæren Caravanservice snakket om gassanlegg i bobil og sikkerhet til et lydhørt publikum da han deltok på et medlemsarrangement for Norsk Bobilforening region Sør.

Kokeblusset og den lille pinnen

Når du skal tenne koketoppen i bobilen trykker du ned bryteren. Da tvangsstyrer du gassen gjennom anlegget og ut i koketoppen. Når du så tenner på gassen, holder du bryteren inne litt. Vet du hvorfor?

Jo fordi flammen skal varme opp den lille pinnen som står ved kokeblusset. Det skal igjen aktiverer en liten bi-metal del i en ventil, som holder gasstilførselen åpen. Dersom flammen slukker utilsiktet og lille pinnen kjøles ned, stenger ventilen for gassen. 

– Varmeanlegget, kjøleskapet og koketoppene i bobilene har fjærbelastede sikkerhetsinnretninger som må kontrolleres. Hvis de går i stykker er faren ute, beskrev Leif Tore Mauritzen. 

Gassfilter vil forebygge skader. Gasstest bør likevel gjennomføres.

I boliger er det krav om røykvarsler. Det burde samme måte vært påbudt med gassalarm i bobil og campingvogn mener Leif Tore Mauritzen fra Jæren Caravanservice..

Puter, pledd og påskepynt

Han anbefaler årlig gasstest, bytte av slanger hvert annet år og ny regulator hvert femte. 

«-Jo men noen andre sier» er et argument han har møtt mange ganger. Mauritzen vet imidlertid nok om farene og konsekvensene som kan oppstå, til at han har troverdighet når han anbefaler årlig kontroll hos en godkjent aktør og advarer bobileiere mot å tukle med dette selv. Med mindre de faktisk har tilstrekkelig kompetanse, selvfølgelig.

Men det er noe alle i bobilen kan gjøre. Når sjekket du sist ventiler i hulrom og skap? 

Bobilen er utstyrt med sikkerhetsløsninger en ikke nødvendigvis ser, men bør vite om: Lufteventilene i gulvet.

–  De ligger ofte ubeleilig til, under kommoder og i kjøkkenskap. Sammen med takluken er disse en del av bobilens sikkerhetssystem, forklarer den erfarne mannen.

Plasseringen i gulvet skyldes at propangassen er tyngre enn luft. Hvis det oppstår en gasslekkasje, vil propanen synke ned og renne ut av ventilene i gulvet. Med mindre disse er tildekket.

– Vi ser ofte at bobilen er lastet feil. Ha sikkerheten i mente når du pakker bilen. Sammen med tvangsluftingen i takluken har ventilene i gulvet en viktig funksjon, understreker Leif Tore Mauritzen fra Jæren Caravanservice.

Under gasstesten sjekkes elementene som sørger for sikkerhet knyttet til bruken av gass i bobilen. Det må fungere, for dette handler om liv.

Skal – skal ikke?

Gasstesting er ikke lovpålagt. Det er ingen etat som kontrollerer at gassatesten er tatt. 

Gasstest anbefales av produsentene av utstyret, Norsk Caravanbransjeforbund og mennesker som Leif Tore Mauritzen. Han vil heller si i fra en gang for mye enn en gang for lite. 

På gasstesten kontrollerer Jæren Caravanservice at service på varmekilde, kjøleskap og eventuelt andre gass forbrukere er tatt, gassalarmen, brannalarmen og de sjekker datoen for brannslukkeren. Selve testen koster for tiden kr. 700.- Eventuell skifte av slange og regulator, samt utbedringer av lekkasje, kommer i tillegg. 

Er det noen hensikt i å ha gassalarmen? er et spørsmål de har fått mer enn en gang. 

– Ja, det er det. Årsaken er at gassalarmen er en del av det som gjerne kalles «første fase» eller «tidlig varsling.» Dersom det skulle oppstå en gasslekkasje, er det viktig å bli varslet tidligst mulig for å kunne iverksette tiltak som å stege gasstilførsel utenfra, sier han bestemt.

For sensitiv?

Hvis gassalarmen din slår ut i hytt og pine, er det en reel fare for at den blir slått av i ren frustrasjon. Gassalarm som slår ut for ofte, er med all sannsynlighet feiljustert. Den skal ikke pipe av gode franske oster i kjøleskapet, eller en (fjertende) hund under bordet. Skjer dette må du ta grep: Juster alarmen slik at den ikke er SÅ sensitiv.

Husk at det er lov å ha mer enn ett brannslukningsapparat.

Send tips til Bobilturen.no

Bobilturen.no tar imot tips, kontakt oss gjerne!

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Andre innlegg

Enkel vask av bobilen!

Enkel vask av bobilen!

Hvordan vaske bobilen ren på en enkel måte, uten masse unødige kjemikalier i hele bilen? Det fikk vi svaret på her!

Lettere bobil etter vårryddingen

Lettere bobil etter vårryddingen

Om ikke annet kan det være smart å få ut slikt som i hovedsak bør være med vinterstid, og få inn vår- og sommerutstyret. Litt av alt En av fordelene med bobil er at bilen blir «et hus på hjul.» I bilen kan vi ha med alt vi trenger og ønsker. Både for å spise, sove og...

HY-Carbon? «Dette er steinbra greier» 

HY-Carbon? «Dette er steinbra greier» 

En lærer etter hvert å bli skeptiske når noe høres ut som om det er for godt til å være sant. Den fransk-utviklede teknologien HY-Carbon skal rengjøre motoren innvendig ved å tilføre hydrogen via luftinntaket. Prosessen benytter ingen uheldige kjemikalier, det eneste...